Yrityksen Myynti

Yrityksen myyntiä harkitsevan muistilista – Askelmerkit kohti sujuvaa yrityskauppaa

Pohdi motiivit ja tavoite

  • Miksi haluat myydä yrityksesi?

  • Haluatko myydä koko liiketoiminnan vai vain osan?

  • Millaiselle ostajalle yritys sopisi parhaiten (strateginen ostaja, sijoittaja, uusi yrittäjä)?

  • Miten tärkeää sinulle on yrityksen jatkuvuus ja henkilöstön asema?

Aloita valmistautuminen ajoissa

  • Myyntiprosessi voi kestää 6–18 kuukautta – älä jätä asioita viime tippaan

  • Tee realistinen aikataulu myynnille ja mahdolliselle siirtymäajalle

  • Hanki tarvittaessa asiantuntijatiimi tueksi (esimerkiksi yritysvälittäjä, lakimies, talousasiantuntija)

Tee arvonmääritys tai pyydä ulkopuolista arviota

  • Arvioi yrityksesi arvo käyttämällä esim. EBITDA-kerrointa tai markkinavertailua

  • Harkitse arvon kasvattamista ennen myyntiä parantamalla kannattavuutta tai sopimusrakenteita

  • Hyödynnä ulkopuolisen asiantuntijan tekemää arvonmääritystä neuvottelujen tukena

Siivoa talousasiat ja dokumentaatio

  • Päivitä tilinpäätökset, taseet ja tuloslaskelmat 3–5 viimeiseltä vuodelta

  • Varmista, että budjetit ja ennusteet ovat realistisia ja hyvin esitetty

  • Dokumentoi asiakas-, sopimus- ja henkilöstötiedot selkeästi

  • Hoida mahdolliset verovelat ja muut vastuut kuntoon ennen prosessin aloitusta

Varmista liiketoiminnan siirrettävyys

  • Onko yritys liian riippuvainen sinusta yrittäjänä?

  • Ovatko prosessit ja vastuualueet selkeästi jaettu henkilöstön kesken?

  • Pystyykö uusi omistaja jatkamaan toimintaa ilman suurta häiriötä?

Tee yrityksestä houkutteleva ostajalle

  • Kehitä brändiä, verkkonäkyvyyttä ja markkinointia

  • Vahvista asiakassuhteita ja mahdollisuuksien mukaan sopimuspohjaa

  • Tuo esiin yrityksen kilpailuedut ja kasvupotentiaali

Valitse oikeat kanavat ostajan löytämiseen

  • Harkitse yritysvälittäjää, joka auttaa etsinnässä ja neuvotteluissa

  • Julkaise myynti-ilmoitus esimerkiksi Firmakauppa.fi:ssä tai Yrityspörssissä

  • Hyödynnä omia verkostoja ja yhteistyökumppaneita

  • Ota yhteyttä potentiaalisiin ostajiin suoraan, jos mahdollista

Valmistaudu due diligence -vaiheeseen

  • Kokoa kaikki tarvittavat asiakirjat hyvissä ajoin

  • Ole valmis avaamaan liiketoiminnan yksityiskohdat ostajalle

  • Varaa aikaa ja resursseja kysymyksiin vastaamiseen ja tarkastusten hoitamiseen

Suunnittele neuvottelut ja kaupan ehdot

  • Määrittele omat minimiehdot ennen neuvotteluja (hinta, maksuehdot, vastuut)

  • Mieti vaihtoehtoiset skenaariot, kuten myyjärahoitus tai siirtymäajan neuvonantajarooli

  • Käytä juristia varmistamaan, että sopimukset ovat selkeitä ja suojaavat etujasi

Suunnittele oma jatkopolkusi

  • Mitä aiot tehdä yrityksen myynnin jälkeen?

  • Tarvitsetko aikaa siirtymävaiheeseen tai haluatko jäädä neuvonantajaksi?

  • Oletko valmistautunut verotuksellisesti ja henkilökohtaisesti myyntiin liittyviin muutoksiin?

Yhteenveto – Yrityksen myyntiin valmistautuminen helpottuu selkeällä muistilistalla

Kun noudatat muistilistaa vaihe vaiheelta, olet valmistautunut vastaamaan ostajien kysymyksiin, neuvottelemaan parhaat ehdot ja siirtämään yrityksesi sujuvasti uudelle omistajalle. Hyvä valmistautuminen voi lisätä yrityksen arvoa ja säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa.


Ota yhteyttä – Autamme sinua yrityksen myyntivalmisteluissa

Harkitsetko yrityksen myyntiä? Ota yhteyttä, niin käydään yhdessä läpi tilanteesi ja laaditaan selkeä suunnitelma, jolla varmistetaan sujuva ja kannattava kauppa.

Etsitkö ostajaa tai haluatko keskustella omasta tilanteestasi?
Ota yhteyttä — katsotaan yhdessä seuraavat askeleet.