Yrityksen Myynti
Yrityksen myyntiä harkitsevan muistilista – Askelmerkit kohti sujuvaa yrityskauppaa

Pohdi motiivit ja tavoite
Miksi haluat myydä yrityksesi?
Haluatko myydä koko liiketoiminnan vai vain osan?
Millaiselle ostajalle yritys sopisi parhaiten (strateginen ostaja, sijoittaja, uusi yrittäjä)?
Miten tärkeää sinulle on yrityksen jatkuvuus ja henkilöstön asema?
Aloita valmistautuminen ajoissa
Myyntiprosessi voi kestää 6–18 kuukautta – älä jätä asioita viime tippaan
Tee realistinen aikataulu myynnille ja mahdolliselle siirtymäajalle
Hanki tarvittaessa asiantuntijatiimi tueksi (esimerkiksi yritysvälittäjä, lakimies, talousasiantuntija)
Tee arvonmääritys tai pyydä ulkopuolista arviota
Arvioi yrityksesi arvo käyttämällä esim. EBITDA-kerrointa tai markkinavertailua
Harkitse arvon kasvattamista ennen myyntiä parantamalla kannattavuutta tai sopimusrakenteita
Hyödynnä ulkopuolisen asiantuntijan tekemää arvonmääritystä neuvottelujen tukena
Siivoa talousasiat ja dokumentaatio
Päivitä tilinpäätökset, taseet ja tuloslaskelmat 3–5 viimeiseltä vuodelta
Varmista, että budjetit ja ennusteet ovat realistisia ja hyvin esitetty
Dokumentoi asiakas-, sopimus- ja henkilöstötiedot selkeästi
Hoida mahdolliset verovelat ja muut vastuut kuntoon ennen prosessin aloitusta
Varmista liiketoiminnan siirrettävyys
Onko yritys liian riippuvainen sinusta yrittäjänä?
Ovatko prosessit ja vastuualueet selkeästi jaettu henkilöstön kesken?
Pystyykö uusi omistaja jatkamaan toimintaa ilman suurta häiriötä?
Tee yrityksestä houkutteleva ostajalle
Kehitä brändiä, verkkonäkyvyyttä ja markkinointia
Vahvista asiakassuhteita ja mahdollisuuksien mukaan sopimuspohjaa
Tuo esiin yrityksen kilpailuedut ja kasvupotentiaali
Valitse oikeat kanavat ostajan löytämiseen
Harkitse yritysvälittäjää, joka auttaa etsinnässä ja neuvotteluissa
Julkaise myynti-ilmoitus esimerkiksi Firmakauppa.fi:ssä tai Yrityspörssissä
Hyödynnä omia verkostoja ja yhteistyökumppaneita
Ota yhteyttä potentiaalisiin ostajiin suoraan, jos mahdollista
Valmistaudu due diligence -vaiheeseen
Kokoa kaikki tarvittavat asiakirjat hyvissä ajoin
Ole valmis avaamaan liiketoiminnan yksityiskohdat ostajalle
Varaa aikaa ja resursseja kysymyksiin vastaamiseen ja tarkastusten hoitamiseen
Suunnittele neuvottelut ja kaupan ehdot
Määrittele omat minimiehdot ennen neuvotteluja (hinta, maksuehdot, vastuut)
Mieti vaihtoehtoiset skenaariot, kuten myyjärahoitus tai siirtymäajan neuvonantajarooli
Käytä juristia varmistamaan, että sopimukset ovat selkeitä ja suojaavat etujasi
Suunnittele oma jatkopolkusi
Mitä aiot tehdä yrityksen myynnin jälkeen?
Tarvitsetko aikaa siirtymävaiheeseen tai haluatko jäädä neuvonantajaksi?
Oletko valmistautunut verotuksellisesti ja henkilökohtaisesti myyntiin liittyviin muutoksiin?
Yhteenveto – Yrityksen myyntiin valmistautuminen helpottuu selkeällä muistilistalla
Kun noudatat muistilistaa vaihe vaiheelta, olet valmistautunut vastaamaan ostajien kysymyksiin, neuvottelemaan parhaat ehdot ja siirtämään yrityksesi sujuvasti uudelle omistajalle. Hyvä valmistautuminen voi lisätä yrityksen arvoa ja säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa.
Ota yhteyttä – Autamme sinua yrityksen myyntivalmisteluissa
Harkitsetko yrityksen myyntiä? Ota yhteyttä, niin käydään yhdessä läpi tilanteesi ja laaditaan selkeä suunnitelma, jolla varmistetaan sujuva ja kannattava kauppa.