Yrityksen Myynti
Due diligence yrityskaupassa – Mitä se tarkoittaa ja miten siihen valmistaudutaan?

Mikä on due diligence yrityskaupassa?
Due diligence (suomeksi yritystarkastus tai huolellisuusvelvoite) on ostajan suorittama perusteellinen selvitys myytävästä yrityksestä ennen kaupan lopullista hyväksymistä.
Tarkastuksen tarkoituksena on:
Vahvistaa, että yrityksen tiedot pitävät paikkansa
Tunnistaa riskit, kuten verovelat, oikeudelliset vastuut tai sopimusriidat
Antaa ostajalle varmuus kaupan ehdoista ja hinnasta
Due diligence vaikuttaa usein:
Kauppahintaan
Maksuehtoihin
Vastuukysymyksiin
Mahdollisiin kaupan jälkeisiin takuisiin
Milloin due diligence tehdään?
Due diligence aloitetaan tyypillisesti sen jälkeen, kun ostaja on tehnyt alustavan tarjouksen tai aiesopimuksen (Letter of Intent, LOI).
Prosessi voi kestää muutamasta viikosta useisiin kuukausiin yrityksen koosta ja monimutkaisuudesta riippuen.
Mitä due diligence kattaa?
Tarkastuksen laajuus riippuu ostajan tavoitteista, yrityksen toimialasta ja sopimuksen ehdoista, mutta se kattaa yleensä seuraavat osa-alueet:
Oikeudelliset asiat
Yhtiömuoto, osakeomistus ja osakassopimukset
Asiakas-, työntekijä- ja toimitussopimukset
Mahdolliset riidat, oikeusprosessit tai sopimusrikkomukset
Immateriaalioikeudet: patentit, tavaramerkit, lisenssit
Taloudelliset asiat
Tilinpäätökset ja kirjanpito viimeiseltä 3–5 vuodelta
Tuloslaskelma, tase ja kassavirtalaskelmat
Budjetit, ennusteet ja rahoitusrakenne
Velat, saatavat, verot ja vakuutukset
Operatiiviset asiat
Liiketoimintaprosessit ja organisaatiorakenne
Henkilöstön määrä, työsopimukset ja sitoutuminen
Tuotanto- tai palveluprosessit
Toimitusketju ja yhteistyökumppanit
Strategiset näkökulmat
Markkina-asema ja kilpailutilanne
Kasvupotentiaali ja riskit
Asiakasrakenne ja riippuvuus tietyistä asiakkaista
Brändi ja sen tunnettuus
Miten myyjän kannattaa valmistautua due diligence -prosessiin?
Hyvin valmisteltu yritys tekee vaikutuksen ostajaan ja voi nopeuttaa prosessia merkittävästi.
Kokoa asiakirjat hyvissä ajoin
Tilinpäätökset, verotiedot, sopimukset ja omistustiedot
Työntekijälistat ja palkkatiedot
Patentit ja rekisteröidyt tavaramerkit
Asiakassopimukset ja laskutushistoria
Ole avoin ja läpinäkyvä
Kerro rehellisesti myös mahdollisista heikkouksista tai riskeistä
Ostajat arvostavat suoraselkäisyyttä ja ennakoitavuutta
Älä kaunistele lukuja – ne tulevat joka tapauksessa esiin tarkastuksessa
Huolehdi tietosuojasta ja luottamuksellisuudesta
Laadi salassapitosopimus (NDA) ennen tietojen luovuttamista
Käytä turvallista tiedostonjakoalustaa tai virtuaalista datahuonetta
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Voiko due diligence estää yrityskaupan toteutumisen?
Kyllä. Jos ostaja löytää merkittäviä riskejä, puutteita tai ristiriitaisuuksia, hän voi vetäytyä kaupasta tai vaatia ehtojen uudelleenneuvottelua.
Miten kauan due diligence kestää?
Pienemmissä yrityksissä muutama viikko, suuremmissa jopa 2–3 kuukautta. Kesto riippuu siitä, kuinka hyvin tiedot ovat valmiina ja kuinka laaja tarkastus tehdään.
Kuka suorittaa due diligencen?
Usein ostajan puolesta toimii ulkopuolinen asiantuntijatiimi: lakimies, tilintarkastaja, yrityskauppakonsultti tai talousneuvoja.
Yhteenveto – Näin selviät due diligence -tarkastuksesta kunnialla
Aloita valmistautuminen heti, kun myyntiajatus on ajankohtainen
Kokoa kaikki tarvittavat asiakirjat valmiiksi ja varmista niiden ajantasaisuus
Ole rehellinen ja läpinäkyvä – salailu herättää epäluottamusta
Käytä asiantuntijoita apuna, erityisesti juridisessa ja taloudellisessa valmistelussa
Huolehdi hyvästä kommunikaatiosta ostajan kanssa koko prosessin ajan
Hyvin hoidettu due diligence antaa ostajalle varmuuden ja luottamuksen – ja myyjälle paremman aseman kaupan ehdoista neuvoteltaessa.
Ota yhteyttä – Autamme sinua valmistautumaan due diligence -prosessiin
Harkitsetko yrityksesi myyntiä tai oletko jo käynnistämässä neuvotteluja? Autamme sinua koko prosessin ajan – asiakirjojen valmistelusta ostajan kysymyksiin vastaamiseen.
Ota yhteyttä jo tänään ja tehdään yrityskaupastasi selkeä, hallittu ja kannattava.